Clinic för Marcus Fuchs


Igår var jag på Marcus Fuchs clinic på KRK.

Han är väl inte min favoritryttare, jag har lite åsikter på hans sits och sånt, men han är verkligen en fighter och han hade väldigt bra åsikter och mycket basic men svåra övningar. Väldigt nyttigt att titta på !


Som om en häst stoppade och försökte springa förbi hindret så skulle du stanna den framför hindret och korrigera den. Inte hårt, men bestämt, så att den fattar att den gjort fel. Sen skulle du vända den från hindret och komma igen.  
Det tycker jag är felet med de flesta tränare. De är för mesiga och vågar inte korrigera hästen utan låtsas bara som att det regnar.


Var det någon häst som var väldigt pigg (det var en del) så fick de springa av sig i 5-10 minuter tills de lugnat ner sig och kunde koncentrera sig på övningarna. 

Han la ner väldigt mycket tid på markarbetet. Mycket skänkelvikningar, volter och öppnor. Det påminde lite om Annas träningar faktiskt.
  

Han är väldigt konsekvent i sin träning, Marcus, och du måste vara uppmärksam på det han säger. Hör eller lyssnar du inte de första 2 gångerna blir han grinig och låter dig veta om det.
Men han förklarar övningarna på ett väldigt bra sätt. Tom med jag som inte kan så många hästtermer på engelska förstog precis övningarna och hur han ville att de skulle utföras. 


Och hans favorituttryck var utan tvekan: "Jawohl" ! Det betyder ungefär "Javisst" på svenska.


Han har clinic på KRK ikväll igen. Det börjar kl 16.00 och så är det 4 grupper. Har ni möjlighet tycker jag verkligen att ni ska åka och kolla ! 

100 kr inträde, gratis för elever på SRG ;)



Marcus Fuchs och Tinkas Boy.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0