Det lilla knepet

Äntligen fick jag laddat upp några bilder ! :)

Idag tänkte jag ge er ett tips. 

Detta lärde jag mig av min gamla tränare som jag egentligen inte alls gillade. Men en sak fick jag med mig från hennes träningar.

Och det är att om du har en häst som slår med huvudet under ridning så att du aldrig kommer till arbete, så kan du göra såhär med stigläderstropparna för att den inte ska kunna dra dig ur balans. 

Som ni ser på bilden nedan så tar du den överblivna stroppen från stiglädret, viker in den under stiglädret så att den pekar framåt.  

 

Sen när du sitter upp och har värmt hästen så tar du tag i stropparna. Nu har du en stadig hand som hästen inte kan rubba.



Det är inte jättebra bilder men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Detta knepet funkade jättebra på min D-ponny. När jag fick henne gick hon och slog med huvudet i ridningen och eftersom hon slapp undan jobbet varje gång hon ryckte och ryttaren tvingades släppa efter var hon väldigt bekväm med det.

Så jag testade detta knepet och red så i knappt en vecka. Ponnyn fattade att hon inte längre kunde få mig ur balans och slutade slå med huvudet. 

Jättesmart ! 


Kommentarer
Postat av: Fille

lät som ngt som är värt att prova iaf, tack för tipset :) trevlig blogg du har och jättefin häst/ponny :)

2010-01-09 @ 23:35:27
URL: http://fillihoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0