Täcke eller inte täcke


Ja, det är frågan.

Nu när det är sånt här ruggigt väder och när det regnar stup i kvarten brukar jag ta på Sunnie ett regntäcke med hals. Jag tar av henne det på kvällarna när hon kommer in.

Nu när hon går ute dygnet runt är frågan vilket som är bäst.
Går de med täcke när det regnar och sen blir uppehåll så är ju täcket fortfarande blött när det slutat regna. Täcket kyler då ner hästen och den blir kallare än om den inte hade gått med täcke alls och det är lite lurigt. 

Har de inte täcke alls när det regnar kyls hela ryggen ner och risken för korsförlamning är stor. Men de torkar och får upp värmen snabbare efter regn utan täcke. 


Hur som helst så går Sunnie med täcke nu eftersom det fortfarande är lite kyligt på nätterna. Om det fortsätter regna såhär så funderar jag på att låta henne stå inne en natt till innan hon får gå ute på natten.

Sen är jag lite nojjig och lägger hellre på för mycket täcke än för lite. Hästarna klarar sig oftast helt utan täcken men när de har gått med täcken hela vintern, har tunn päls och inte riktigt har fått tillbaka fettet i pälsen så tycker jag att de ska ha täcke :) 

    Hur gör ni med täcken och sådant på era hästar ?



Kommentarer
Postat av: Sätilaryttaren Emma- en glimt av mitt hästliv :D

jag låter faktiskt mina gå utan :P det är inte så farligt kallt även fast det regnar och de äter så de håller värmen :)



sv; åh nu blev jag sugen på tacos :P

2010-06-11 @ 17:28:03
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/
Postat av: Annnnaaaa'

jag har alltid täcke på mina hästar när det är ruggigt väder ;)

2010-06-11 @ 18:46:22
URL: http://koukila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0