Kaisa, Måsas Amelia & Måsas Titius


Unghästarna skötte sig hyffsat bra idag:

Jag började med Kaisa. Vi red ut en sväng i skogen med sällskap av hennes ägare och hans andra häst Limit. Kaisa var jätteduktig men när vi gått en bit blev Limit väldigt orolig så vi bytte hästar. Jag hamnade på Limit, som jag red någon gång när hans gamla ägare hade honom. Han är en väldigt mysig och lättriden häst och han skötte dig bra hela vägen hem. Inte så mycket ridning på Kaisa alltså, men det var roligt ändå :)

Sen var det Amelias tur. Henne red jag i padocken, fast jag började med att skritta en sväng på grusvägen. Där ville hon bara ta bettet och sticka hem. Jag fick rida på grusvägen en stund innan hon lugnade sig. När vi kom in i padocken var hon minst lika pigg. Hon bockade och hade sig och ibland tjurade hon ihop helt och ville inte gå framåt. 
Ett steg bakåt där alltså. Men det är inget att hänga upp sig på. Jag red av henne lite överskottsenergi utan för mycket krav och så skrittade vi av sen. Det är ingen idé att bråka med henne när hon är på sådant humör, det är bara att låtsas som att det regnar och fortsätta arbetet nästa gång. 

Sista hästen för dagen var Titius. Han var pigg och lite spänd men slappnade av ganska bra efter ett tag. Några bocksprång fick han till men han la av lika snabbt som han började. Han lyssnade bra på mina kommandon idag.

Imorgon är planen så att om det är fint väder så ska jag longera Titius så att han verkligen blir trött. Sen ska jag hänga på honom. Eftersom han är så explosiv så kan det vara skönt att han är trött så att han inte får samma kraft i bocksprången om han skulle börja bocka när jag hänger på honom. Förhoppningsvis så håller han sig lugn om jag är lugn, det brukar vara så han funkar. Håll tummarna för mig ! :)



Måsas Titius (som 2-åring)



Måsas Titius (som 2-åring) och Pyret.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0