Sunnie Girl


Varning ! Lång text !


Sunnie Girl föddes den 13 juni 2004. Hon började sina dagar tufft då hon fick fölsjukan (tror jag det heter ?) och hon var väldigt sjuk. Hennes uppfödare, Cilla, tyckte att Sunnie hade det där lilla extra och trodde att hon skulle klara sig, trots att många veterinärer ville döma ut henne. Till slut var det en veterinär som också såg Sunnies lilla gnista och de båda började kämpa för att Sunnie skulle klara sig. 
Med mycket vilja började Sunnie bli bättre och hon blev tillslut helt bra. Det har jag den veterinären att tacka. Hade han inte vart så envis så hade inte Sunnie stått ute i stallet idag.



Sunnie som föl.

På våren/sommaren då hon var 2 så åkte jag med Cilla när Sunnie skulle visas. Jag hade inget som helst intresse av Sunnie då eftersom jag hade en ponny och inte hade en tanke på att skaffa egen storhäst.



Sunnie som 2-åring.





Sunnie på visning som 2-åring.

Efter visningen frågade Cilla om jag ville ha Sunnie. Jag tänkte igenom det hela och kom fram till att det var en väldigt bra idé. Jag kunde ha Sunnie under inridning och sälja ponnyn när jag blev för stor.
Så i slutet av sommaren 2006 kom Sunnie hem till Johanna (där jag bodde då).



Sunnie första dagen hos Johanna.

Där började träningen. Jag lärde henne att bli ledd ordentligt i grimmskaft, att stå på gången, att lastas och att vara fastbunden i transporten, att ha en massa konstiga saker på sig (inklusive sadel och träns) och tillslut var hon redo att sittas på, på våren 2007. Jag hängde på henne utan hjälp till en början men det är ju dumt om det skulle hända något.
Så jag flyttade till min kompis Elvira i Nossebro och jag tog Sunnie och ponnyn med mig.
Där hade jag nära till ridhus och padock, jag fick ledhjälp vid inridningen av Sunnie och jag hade ridsällskap. Vi hade jätteroligt den våren och jag kommer aldrig glömma känslan första gången jag galopperade på Sunnie. Min alldeles egeninridna häst, det var helt underbart ! :)

Den våren slutade jag 9an och precis innan så flyttade jag hem Sunnie och ponnyn hit till Jonslund, dock i ett stall bredvid där hästarna står nu. Sunnie fick 2 månaders välförtjänt sommarvila och jag levde livet.

Hösten 2007 började jag på Hallands Ridgymnasium i Kungsbacka och jag tog Sunnie med mig. Men jag fick inte rida henne på träningarna förrän våren 2008 då hon fyllt 4.



Träning våren 2008.

Vintern 2008 hoppade vi våran första Clear Round på Kungsbacka Ridklubb. Vi hoppade 50cm och fick ett pet då hon tyckte det var alldeles för lågt. (går ni in på kategorien "Filmer" kan ni kolla på våran första tävling)



Sunnie som 3-åring.

Våren 2008, när Sunnie fyllt 4, startade vi våran första lokala hopptävling. Vi startade 80cm med ett pet och 90cm felfritt.
Det var inte förrän vintern 2009 när Sunnie fyllt 5 som vi debuterade 1m, pga av min höjdskräck.

I Kungsbacka fick jag mycket hjälp med utbildningen av Sunnie och det är jag tacksam för. Jag tror inte hon hade sett likadan ut idag annars.

Idag är vi fortfarande kvar på 1m i hoppning, men det är enbart för att jag är osäker. Hade Sunnie haft en annan ryttare hade hon i alla fall kunnat gå 1.20 hoppning nu. Men det struntar jag faktiskt i. Jag tror inte Sunnie hade vart gladare om hon hoppat regional 1.20. Vi tar det lugnt och har det roligt på vägen och det är det viktigaste :)



Lokal 1m i Vara.



Prisutdelning 95cm i Vara.



Nästa år är Sunnie 7 vilket betyder att vi får rida omhoppning. Det ser jag fram emot otroligt mycket och jag tror att Sunnie tycker det ska bli kul också. Hon gillar allt fart, trots att hon inte hinner lyfta benen ibland ;)

Jag älskar min Sunnie Girl så himla mycket ♥
Den dagen jag måste skiljas från dig kommer vara den värsta dagen i mitt liv..


Det blev en lång och rörig text. Jag hoppas ni förstår lite i alla fall :)



Kommentarer
Postat av: Älskling

Väldigt roligt att läsa hjärtat :) tycker inte alls det blev rörigt :)

2010-09-27 @ 22:45:53
Postat av: ellinor

Åhh jag längtar verkligen till jag får rida min unghäst :) Super bra blogg. Sunnie har du verkligen lyckats med :D

2011-07-12 @ 14:14:31
URL: http://deya.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0