Min hoppsits


Jag tänkte att jag ska diskutera min hoppsits lite. Ni får mer än gära diskutera med, jag kan ta kritik :)



Bild från en träning för lite mindre än ett år sen.

Här hoppar jag 1.10 med Sunnie och här tycker jag att min sits är helt ok. Hyfsat skänkelläge, lagom eftergift och blicken framåt.



Bild från samma träning.

Och så jämför vi med den här bilden. Här hoppar vi 1.30 och så fort hindren blir lite högre så blir jag spänd (kan ju bero på min höjdrädsla) och håller balansen lite i tyglarna. 

Jag skulle behöva slappna av i armbågarna mer så att jag får fram min hand en bit till och kan ge Sunnie den eftergiften hon vill ha.



Bild från en träning för ca 2 år sen.

Här tycker jag inte alls om min sits ! Sunnie får ingen eftergift, jag hänger nästan helt i tyglarna och mitt överliv är alldeles för upprätt. Det ser mer ut som om jag försöker motarbeta språnget istället för att mjukt följa med henne.



Bild från samma träning.

Här är mitt överliv med bättre i språnget men jag ger fortfarande dålig eftergift. Skänkelläget är lite för långt bak.


En sak kan vi komma fram till och det är att min sits har blivit bättre. Men jag måste fortfarande träna på att följa med hästen bättre i större språng och att alltid tänka på att ge lite bättre eftergift och att slappna av lite mer i armbågarna. Dock så tycker jag inte att det är fint eller praktiskt när man kastar sig fram på hästhalsen och har händerna framme vid öronen. Man ska fortfarande vara i balans och ge ett stöd åt hästen. 
Ska man vara petig så kan mina skänklar flyttas fram lite i språnget. Jag har bra blick.



Bild på mig och Hiawhata.

Tittar man på hur min sits ser ut på Johannas häst Hiawhata så ser den mycket bättre ut.
Jag ger fortfarande lite dålig eftergift men mitt överliv, min blick och mitt skänkelläge är bra.



Det är samma på denna bilden.






Är det någon jag ser upp till när det gäller bra hoppsits och bra ridning så är det Rolf-Göran. Allt ser så lätt och planerat ut när han hoppar en bana. Han gör inga onödiga, flaxande rörelser utan använder sig av små, fina hjälper. Dock så kan hans skänklar ligga lite långt bak ibland men det är ingenting om man jämför med vissa andra ryttare.




Så, vad tycker ni nu då ? Har jag bra eller dålig sits ? Snygg eller mindre snygg ? Sätt igång och diskutera lite, som sagt, jag kan ta kritik :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0