Duffilicious

Imorgon när jag är ledig så tänkte jag börja lite med Duffs igångsättning. 


Han har inte blivit riden på över ett år och förhoppningsvis så har han fått tid att landa lite mer och mognat ytterligare. Antagligen samlat på sig en del överskottsenergi också, haha !

Min kompis Sanna har påbörjat arbetet med Duff lite smått genom att gå ut och gå med honom och miljöträna honom och jag tror att vårat arbete ihop kan ge riktigt bra resultat på Duff.


Imorgon tänkte jag börja med att sätta på honom sadel och träns och ta en promenad. Han kan ju redan grunderna såsom halt, skritt, trav osv, därför går jag lite snabbare fram än med en "normal" unghäst. 


För er som inte vet så mycket om Duff kommer här en presentation:





McDuff (otroligt snyggt namn för övrigt)
f. 2002
e. Mac the Knife ue. Quick Pay. 


Duff är en varmblodsvalack som är lite nervös och försiktig av sig. Troligen har han vart med om någon körolycka tidigare i livet då hans svans är väldigt tunn och han är bakskygg, och det är nog tyvärr inte det enda som hänt honom under hans 10 år i livet.

Enligt de tidigare ägarna är han körd mycket och har gått träningslöp men hade inte kapaciteten för mer och därför avslutade de hans träning. Jag får helt enkelt lita på att det de säger är sant. 


Jag köpte Duff för ungefär 1½ år sen. Då ägde jag honom tillsammans med en kompis och planen för Duff var att han skulle ridas in och säljas. Men när min inackordering och jag inte kom överens och hon flyttade sin häst insåg jag att jag behövde sällskap till Sunnie. Jag köpte ut min kompis, stog då som ensam ägare på Duff och hade kvar honom. Och här står han nu :)


Efter några veckor i min ägo så började jag rida in honom och det gick bra. Han var lite spänd men fann sig snabbt i att jag satt på hans rygg. Jag kunde dock inte göra hastiga rörelser eller använda för kraftiga hjälper, då blev han rädd.
Vi kom så långt att han kunde skritta och trava i någorlunda form innan han en dag blev rädd och bockade av mig. Efter det har jag inte ridit honom, förutom att jag satt upp direkt efter avfallet och red honom en runda, eftersom snön och den hemska vintern kom och jag sen fick jobb. 


Men nu är det dags igen och jag ser fram emot att sitta på hans rygg. Han är en rolig och ambitiös häst att rida och "dröm"målet är att vi kanske kan komma ut på någon träningstävling till våren/sommaren :)




Duffman !




En utav de första gångerna jag satt på honom.




Söthäst !




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0