Sunnies operation *VARNING FÖR ÄCKLIGA BILDER*

Veterinären kom lite tidigare än planerat, vilket jag tyckte var skönt då han inte behövde stressa vidare till nästa ställe och hade därmed tid att svara på alla frågor osv. 

Han började med att hälsa på Sunnie och kolla på alla inkarna för att bedöma vilka som behövde tas bort och hur stora dem var. Sen gav han henne lugnande och morfin och tillslut även lokalbedövning vid alla inkarna. Runt den stora inken gav han 3 sprutor lokalbedövning då han inte riktigt visste hur djupt den satt och hur stora rötter den hade. Operationen gjordes alltså med Sunnie ståendes. 

Sunnie fick en ganska stor dos lugnande och blev såklart jättehängig och trött. Morfinet gjorde så att hon började svettas och jag har nog aldrig sett en häst svettas så mycket. Det bokstavligen rann från henne !

När lokalbedövningen börjat verka så påbörjade veterinären operationen. Han tog de små inkarna först och avslutade sen med den stora under magen. Jag som inte kan kolla när veterinärer eller läkare skär och syr och har sig kunde faktiskt kika små stunder i taget men det såg inte allt för fräscht ut vill jag påstå. Veterinäryrket är inget för mig ! 

Det blev rätt stora skärhål när han fått bort inkarna, särskillt efter den stora inken. Jag tror tyvärr att det kommer bli några inte allt för fina ärr där sen. Men det är ju bättre med ärr än inkar i vilket fall. 
Så sydde han ihop såren, gav henne smärtlindrande och penicillin och sen var allt klart. Allt som allt, med presentation, småprat och fika så tog det ca 1 timme. Inte alls farligt.


Under hela tiden berömde han Sunnie för hur lugn och snäll hon var. Vissa hästar kan ju veva med fram- och bakben trots att de har fått lugnande men han tyckte att hon var väldigt snäll att hantera.


Tyvärr har jag inga förebilder på inkarna tillgängliga just nu. Och jag tog inga bilder under operationen då jag ville vara koncentrerad på Sunnie så här får ni efterbilderna helt enkelt:
(Bilderna är inte jätteäckliga men vissa är känsligare än andra)



En trött och svettig Sunnie efter operationen.
Hon började äta innan hon hade piggnat till ordentligt och det är inte bra då det finns risk för foderstrupsförstoppning, så jag fick helt enkelt binda fast henne en stund.

Dessa bilder är tagna direkt efter operationen:







Under magen, där den stora inken satt.

Nu ska hon vara inne några dagar så att hon slipper flugor, blinningar osv i såren innan de börjat läka. Som jag planerat får hon gå ut på lördag kväll/natt första gången och sen får hon gå ute på nätterna och stå inne på dagarna. 
Tills dess ska jag försöka promenera henne så mycket det går så att hon får röra på sig och komma ut och se sig omkring. Jag får även rida henne om jag vill, då utan sadel såklart men jag är tveksam till om jag kommer göra det. Det är ju bättre att vara försiktig.

Om 2-3 veckor kommer veterinären och tar bort stygnen och då ska jag kunna rida Sunnie som vanligt. Självklart beroende på hur såren har läkt. 

Vi tog alltså bort 4 inkar. hon har en kvar som sitter på ett sånt ställe där den inte kommer störa henne och den har dessutom inte blivit större sen den dök upp. Så nu är min älskling nästan inkfri ! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0