Dagens ridpass

Sunnie reds i padocken idag och det var en pigg och ambitiös häst jag satt på, härligt !

Sunnie är fortfarande inte fullt igång så jag red mycket skrittarbete och la in många skrittpauser i trav- och galopparbetet.


Efter framskrittningen travade jag fram henne några varv så att hon fick se sig omkring och slappna av.
Sen började jag med en övning i skritt som jag tycker funkar bra på de flesta hästar. 

Såhär ser den ut: (ni får ursäkta mina paintskills ;))





Jag red alltså på volten fast jag gjorde volten till ett litet fyrkantspår. I varje hörn red jag en bakdelsvändning där jag fokuserade på att hon skulle gå samlat och lyssna på så små och lätta hjälper som möjligt. Jag rider tyvärr lite för mycket med handen ibland men håller flitigt på att träna bort det. 

På "långsidorna" bad jag henne länga ut steget lite så att hon fick tillbaka framåtbjudningen efter hörnen och när nästa hörn närmade sig så samlade jag upp henne igen. 
Efter ett tag lärde hon sig åt vilket håll hon skulle vända och ville gärna "ramla in" och började vända innan jag gav henne hjälperna. Då red jag övningen som på en åttvolt istället, fast fortfarande som två fyrkantspår. Då var hon tvungen att vänta på mina hjälper eftersom hon inte visste åt vilket håll vi skulle vända åt. 


En bra övning som gör hästen lösgjord och smidig ! Eftersom rörelsen också är samlande tycker jag det är viktigt att lägga till tempoväxlingen så att hästen håller framåtbjudningen under hela övningen. 


Efter denna övingen var Sunnie mjuk och fin och jag fortsatte då arbetet i traven. 

Då red jag i trav på fyrkantspåret och i början på långsidan flyttade jag henne i skänkelvikning in till trekvartslinjen. Där rätade jag ut henne och red på trekvartslinjen ut till kortsidan och sen gjorde jag likadant på nästa långsida. 

I denna övningen får jag som ryttare kolla på mina hjälper och träna på att ge dem i exakt rätt ögonblick för att hästen ska fortsätta på ett rakt spår efter skänkelvikningen. Att rida rakt är svårare än vad man tror ! 

Det här gjorde Sunnie väldigt bra i vänstervarvet men i högervarvet hade hon lite svårare för skänkelvikningen. Så har det tyvärr vart ett tag och det beror på min oliksidighet som ryttare. Det är något som vi ska försöka träna upp detta året !


Vi fick faktiskt till några fina längningar idag också, där Sunnie satte bakbenen under sig och verkligen tryckte ifrån. Hon kan allt ! :)


Som avslut så galopperade vi något varv innan vi kom på ett litet kryss snett igenom. Precis som jag trodde så var Sunnie superglad över att få hoppa igen och sköt i luften över hindret. Efter satte hon av i en rad bocksprång och så gjorde hon varje språng. Det var riktigt nära att jag fick tugga grus några gånger ;)


Kul med en så positiv och glad häst tycker jag ! :D





Bild från en träning i Kungsbacka.


Imorgon ska hon bara skrittas och travas lite smått då dagens ridpass blev en aningen hårdare än vad jag tänkt från början. 



Vad tycker ni om såna här inlägg ? Är det kul att läsa mer ingående om våra ridpass och få tips på övningar ? :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0