Insittning

Jag har vart och jobbat med unghästarna både igår och idag och båda dagarna har dom skött sig exepmlariskt !
 
Igår var Tompa med och kunde hjälpa mig att hålla och leda hästarna. Salsa var först ut och till en början var hon lite brötig och en aning otålig men efter en stund stog hon som ett ljus.
Jag började hänga på henne, vilket jag har gjort några gånger innan, och det är hon van vid. Som dom flesta ungponnyer vill hon testa mig och Tompa lite grann men när hon märker att vi är konsekventa så lyder hon jättebra. 
Efter en stunds hängande då vi även gick några varv i padocken så satte jag mig på henne. Först tyckte hon det var lite läskigt att jag hade ett ben på vardera sida men hon stog still hela tiden. Vi upprepade själva uppsittningen några gånger innan vi avslutade när både vi och Salsa var positiva.
 
Idag gjorde jag samma sak fast jag var själv och först ville hon inte alls stå still. Men när hon har kommit över det där steget att hon är uttråkad så är hon så underbar att jobba med. Vi övade själva uppsittningen några gånger innan det räckte för idag. Duktig ponny !
 
 



Arbetet med Obama igår gick långt över förväntan. Honom hängde jag på första gången igår och han var coollugn så jag bestämde mig för att sitta på honom. Samma där, coollugn ! Hade jag inte känt honom hade jag trott att han redan var insutten. Vi skrittade några steg och övade sedan uppsittning. Inga problem !
 
Idag satt jag också på honom, och han kunde inte vart mer avslappnad. Än så länge har jag inte använt ben på honom och ville inte göra det första gången idag när jag var själv så jag fick honom aldrig att gå några steg. Jag satt och försökte vänta ut honom och tänkte att han skulle gå framåt av sig själv efter en stund men han stog där i godan ro så tillslut gav jag upp. Otroligt duktig häst !
 
 
 
 
Nästa gång ska jag försöka få med mig Tompa så att vi kan fortsätta att träna skritt med Obama och börja vänja honom vid start och stopp. Salsa ska vi börja skritta med och se hur hon reagerar.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0