Hästnet

Jag hänger en hel del på Hästnet nu för tiden. Dels för att Evelin letar häst men också för att själv se vad det finns för hästar om det visar sig att Sunnie inte går att rida längre.
Jag jämför dom olika hästarnas kvalitéer, kapacitét och potential och ser sen hur priserna överensstämmer med varandra. På så sätt kan man se vilka som är billiga, vilka som ligger högre i pris och vilka som ligger "inom ramen".
Jag själv skulle aldrig gå på endast pris eller kapacitét när jag kollar på häst. Det jag skulle lägga stor vikt i är personligheten, det är otroligt viktigt för mig ! Och också personligheten kan justera priset. Det är ju dock svårt för spekulanten att veta hur hästens personlighet är genom att bara se hästen på nätet.
 
 
Jag skulle vilja säga att man kan dela upp Hästnet i tre grupper om du klickar på "stora hästar":
(undantag finns såklart)
 
1. Den lägre prisklassen.
Här hamnar hobbyhästar, äldre hästar, varmblod, en del fullblod, korsningar, avelsston och ostammade unghästar.
 
2. Den mellersta prisklassen.
Här hamnar tävlingshästar på lätt-medel nivå, ostammade ridhästar, oinridna/nyss inridna hästar och lite bättre stammade unghästar och avelsston.
 
3. Den dyrare prisklassen.
Här hamnar egentligen bara tävlingshästar på hög nivå och unghästar med riktigt bra stam och kapacitét.
 
 
Skulle man tex hitta en fin 6-åring som ligger i fas med Breeders, har en grym stam och bra tävlingsresultat i den mellersta prisklassen så skulle man undra direkt vad det är för fel på den hästen. Och något fel borde det vara eftersom säljaren har lagt den i fel prisklass. För tro mig, dom flesta säljarna vet när man kan få ut bra med pengar för en häst.  Och oftast är det också då dom har lagt ner mycket pengar på hästen.
 
Däremot så skiljer det väldigt mycket i pris på hästarna i den mellersta prisklassen, trots att dom har liknande resultat och kapacitét. Det är faktiskt ganska intressant och där kan det mycket möjligt vara personligheten som styr priset en del. Personligen så tror jag också att säljarens hjärta styr väldigt mycket i prissättandet.
 
 
Jag själv kommer i framtiden tyvärr inte att ha råd att köpa en häst i något annat än den lägre prisklassen. Därför har jag också spanat in utlånasannonserna och faktiskt mailat på två hästar som jag hittade där. Det återstår att se om jag får något svar. Jag vet bara att jag vill ha en häst i mitt stall att rida på just nu !
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0