Sunnies stamtavla

Stamtavla

 FörstaAndraTredjeFjärde
Sunnie Girl (SWB)
04042289
Dardel (SWB)
04881745
847
Lane Court xx
800
Tamerlane xx Persian Gulf xx
Eastern Empress xx
Courtwell xx Court Harwell xx
Courtlier xx
Gnistan (SWB)
04813060
17066
Gaspadin
499
Gaspari
340
Desirée (67)
8885
Inette
9220
Immer
359
Kokette
7574
Tarina (SWB)
04913849
28183
Tamburin
04821034
700
Utrillo
432
Ernö
Anisett
Drama (F. 2)
10796
Romeo xx
Delta (F. 2)
6314
La Vie
04831159
Lambert
589
Emir
471
Josephine (13)
8620
Emette
11320
Emalj
470
Iriette
8826

Såhär ser första delen av Sunnies stamtavla ut. 
 
Hennes pappa, Dardel, tävlade framgångsrikt upp till och med Intermediare i dressyr och har lämnat många bra avkommor.
 
 
 
Dardel
 
Går man ännu längre bakåt i hennes pappas stamtavla så märkte jag att jag kan gå tillbaka ända till 1657 och hästarna som antagligen alla fullblod härstammar från. Där hittade jag ett fullblod som föddes i Turkiet som hette Places White Turk.
 
Går man framåt några led så hittade jag Darley Arabian, född i Syrien, som var en renrasig arab.
 
17 generationer bak i stamtavlan fanns Eclipse, en mycket framgångsrik galoppör som vann allt han startade. Hans skelett finns att se på National Horseracing Museum i Newmarket.
 
 
 
Tarina (bild tagen från Lindåsen)
 
Hennes morfar är Tamburin som var uppfödd på Flyinge, 1982-1997. Han har tävlat 1.40 m hoppning, 1.30m med placeringar, så visst finns det lite hoppgener i min Sunnie. 
 
 
 
Tamburin
 
Hennes morfars far, hannoveranaren Utrillo, importerades till Flyinge 1964 och har lämnat många framgångsrika avkommor inom både hoppning och dressyr.
 
 
 
Utrillo
 
Romeo xx, född på Flyinge, var också han en mycket framgångsrik galoppör.
 
 
 
Romeo
 
 
Kollar man allra längst bak i Tamburins stamtavla så är det samma hingstar som på Dardels sida, Places White Turk, Darley Arabian och Eclipse.
Går man däremot fram några led till 11 generationer bak så hittade jag lite grövre hästar och en hel del hannoveranare.
 
 
Vad har jag kommit fram till nu då ? 
Jo, på hennes pappas sida så finns det väldigt mycket fullblod, en del arab och berber.
På mammas sida finns det mer rejäla hästar, men också en del fullblod, som har levererat bra resultat och bra avkommor. Däremot har jag fått höra att Tamburin lämnar avkommor som kan vara lite lynniga och svårridna.
 
 
Jösses vilket luddigt inlägg, man blir helt grötig i huvudet av detta ! Men det är kul att få reda på vad som finns i generna på Sunnie. Det är ju inte konstigt att hon är nervig med så mycket fullblod i släkten !


 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0