Tessie - Träning Anna Emanuelsson 26/8

My skrev så bra och ingående om Annaträningen i onsdags så jag tänkte mest skriva om hur Tessie kändes under träningen:
 
Tessie var inte särskillt tittig när vi skrittade fram på ridklubben och hon kollade inte särskillt på hindren inne i ridhuset vid uppvärmningen heller. Bara det är ju ett framsteg i sig !
Uppvärmningen tycker jag att hon gjorde riktigt bra ! Kanske att hon inte riktigt orkade bära sig hela tiden så hon krullade ihop sig lite emellanåt men annars kändes hon super. Vi tog ganska många korta skrittpauser eftersom hon inte är helt igång än.
 
Dom upphöjda bommarna på ena långsidan gjorde hon bra och eftersom det var första träningen så utmanade jag henne inte så mycket med att rida på olika galoppsprång utan jag lät henne mest få flyta på.
När vi sen började hoppa bom-räcke och bom-oxer så kom den tittiga sidan i Tessie fram. Det låg ju galoppbommar framför, vad skulle det vara bra för ? ;)
Så hon backade av en del och jag fick driva och smacka mycket men över kom vi !
Sista långsidan var 3 studs och sen 4 galoppsprång till ett räcke (som sen blev oxer). Tessie backade av väldigt inne i studsen så vi fick aldrig 4 språng utan gick på 5, vilket är helt okej nu i början. På slutet lades studsen upp och räcket blev till en oxer och sista gången så gjorde vi denna linjen bäst. 
 
Tessie var jätteduktig ! Hon är lite tittig och kräver mycket ben och stöttning men jag tycker att hon har blivit bättre och förhoppningsvis så utvecklas vi ännu mer på dom här träningarna. Jag behöver hitta dom sista knapparna och rida henne mer fram, även om det ibland känns som att vi har ett bra tempo så syns det tydligt i filmerna att vi inte har det. Och utan tempo och tryck så får vi dom där omtrampen och att hon kryper inpå hindren. Så till nästa träning ska vi ut och galoppträna mer och försöka höja vårat grundtempo ! Sen så kommer ju tempot i takt med hennes kondition också, nu var hon lite trött på slutet av träningen och då är det inte lätt att behålla trycket i galoppen.
 
  



 
 
 

Kommentarer
Postat av: My

Sååå duktiga! <3

Svar: Såå fin häst 😃
Emelie Svensson

2015-08-30 @ 19:02:45
URL: http://www.myes.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0