Platina 12/12

Andra gången vi hoppar Platina ordentligt. Tidigare har vi hoppat något litet räcke på AS eller någon stock i skogen. Jag vet inte hur mycket hon är hoppad uppsutten hos tidigare ägare och med tanke på hur grön hon är så antar jag att det inte är särskilt mycket.
 
På marken tyckte jag att hon var fin men när vi hoppade så var hon lite matt. Vi fick inte samma kvalité på sprången och det var lite vingligare. Fast hon gjorde uppvändningen från kortsidan bra nästan varje gång.
 
Vi började med två studs och sen 5.5 m till ett räcke. Det visade sig snabbt vara lite för svårt för Platina i nuläget så vi tog bort studsen och hade istället ett räcke - tre galoppsprång - räcke, som vi fick länga ut lite grand för att hon skulle få plats. Sista räcket låg på ca 1m som högst innan vi sänkte ner och hoppade det lågt som avslutning. 
 
Något språng blev jättebra, något blev mindre bra. Jag är nöjd med Platina i alla fall och tycker att hon har utvecklats mycket bara den sista månaden. Hon gick på transporten nästan direkt både dit och hem i lördags och hon stog som ett ljus när vi körde. Guldstjärna !
 
Eftersom Platina har känts lite trött dom senaste dagarna ska hon få sin vila redan nu. Inget ridhus och ingen krävande ridning, bara ut i skogen och busa och många vilodagar där emellan. Hur lång tid hon får ta det lugnt har jag inte riktigt bestämt. Det har ju hänt mycket för henne nu under hösten så jag skulle egentligen vilja att hon vilar ca 4 veckor. Men jag vill heller inte att hon ska tappa för mycket för till våren kör vi igång ännu tuffare. Jag låter därför det vara lite öppet tills vidare och så kör vi igång när hon känns pigg och utvilad igen.
 
 





Kommentarer
Postat av: Anonym

Min fina 💜

2015-12-15 @ 20:19:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0