Dagens longering - Platina

Ja, idag var det dags för Platina att börja komma igång inför ridning. Min tanke är att börja lite smått med ca 2-3 korta longeringspass i veckan och varva det med promenader. Jag är egentligen lite emot att longera för ofta men det är endast nu i allra första början för att börja sätta lite muskler och kondition. Det är en bra start att vänja Chilli vid att mamma tränas också.
Efter hand så kommer jag att börja hänga och sitta på henne innan jag till slut sitter upp ordentligt. Det kommer att bli som en helt ny inridning för Platinas del, allt för att hon inte ska överrumplas och stressas.
 
Jag longerade Platina i skritt och trav en kort stund. Hon lyssnar väldigt bra på både framåtdrivande och bromsande kommandon och har redan nu en ganska bra balans i traven.
 
Platina är en rolig häst att jobba med. Hon är känslig, lyhörd och ambitiös. Men hon har också ett hett humör när hon sätter den sidan till och jag tror att jag kan få mig en utmaning. Men sålänge jag är tydlig och och kanske stryker lite medhårs så tror jag att detta kommer bli kanon !
 
 
 
 
Chilli tyckte det var lite konstigt när mamma sprang runt och ville gärna stå mellan mig och henne = ivägen för longerlinan. Så Tompa ledde honom utanför volten och stog med honom under tiden. Där blev han lite otålig, vilket han blir väldigt ofta nu för tiden, men det funkade bra.
När jag sen prövade att gå och springa med honom i grimma och grimskaft tyckte han att livet var lajbans och sprang antingen i full fart, illnitade och stegrade eller gick och tuggade på grimmskaftet. Jag tror att vi behöver träna lite mer innan visningen, haha !
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0