Dagens ridpass - Platina & Sunnie

Jag spräckte min tidsram med en timme, haha, jag är ju inte så snabb i alla fall ! Men alla hästar har fått röra på sig och jag tänkte skriva om hästarna i två olika inlägg. 
 
Platina
Platina har börjat få mer egen motor och framåtbjudning nu, vilket är jätteroligt.
Vi övade på skänkelvikning i skritt och det är lite svårt för henne. Hon vill så gärna göra rätt men vet inte riktigt vad jag menar så det gäller att jag är övertydlig med mina hjälper och berömmer direkt och mycket när hon gör rätt.
I traven jobbar vi för att få ett jämnt sug på bettet, hon går gärna bakom hand av sig själv och släpper ibland stödet på bettet helt. Det är svårare än man tror med en massa saker att kolla på men det blir bättre och bättre. 
Hon har lättare för att ställa åt vänster så idag jobbade vi mycket högerställt. Det går några steg åt gången innan hon faller över åt höger men med tanke på att det inte gick att ställa åt höger alls i början så är det jättebra.
I galoppen står jag än så länge bara i lätt sits och låter henne rulla på. Sänker hon huvudet lite så är det ett plus men jag har inga krav på henne där.
 
Sunnie
Sunnie skulle bara joggas och stretcha idag och det var lättare sagt än gjort. Hon fick stå själv inne en stund innan vi red iväg och det går bra när hon står på gången men är hon i boxen så är det inte så populärt. Därför var hon lite nervig redan när vi red iväg (hon är överlag piggare när jag rider henne direkt på morgonen) så det var svårt att få henne att slappna av ordentligt. 
Skänkelvikning i skritt och trav, i en så låg form som gick för dagen. Sen pausade vi lite snabbt för att palla äpplen innan vi fortsatte med galopp i lätt sits. Låg form och ställa åt båda hållen. Här frustade hon härligt och slappnade av en stund. Avtravning, där hon faktiskt slappnade av men inte stretchade överlinjen riktigt så mycket som jag hade önskat. Vi har tränat så mycket på den högre formen det sista så nu får vi nog börja varva med lite lägre form igen.
 
Jätteduktiga båda två ! 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0