2016

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja.
2016 har inte vart ett jättebra år för mig. Det har vart ett stressigt år med en massa bubblande känslor. Visst har det funnits riktiga solglimtar detta året också men det dåliga har tyvärr övervägt.
 
Som vanligt tänkte jag ta med er på en trip down memory lane för att se hur mitt 2016 har sett ut:
 
 
Januari:
 
Jag startade året med att vara hästvakt åt Evelin.
 
 
Sunnie reds lite på halvfart när dom värsta minusgraderna var här men hon var väldigt fin.
 
 
Jag drog upp en A-traktor ur diket med Audin.
 
 
Vi åkte pulka bakom fyrhjuling på isen.
 
 
Jag-Sunnie och mamma-Platina red på åkern bredvid stallet och hade Chilli lös, vilket ledde till att mamma fick smaka snö, haha !
 
 
Jag var på en utav dom roligaste festerna någonsin !
 
 
Jag satte igång Platina efter vintervilan. 
 
 
Jag kämpade vidare med två hästar i alla minusgrader.
 
 
Sunnie agerade läromästare åt Kenth.
 
 
Audin fick ett nytt vinterdäck.
 
 
Jag var på massage för första gången och det visade sig att jag var supersned.
 
Minusgraderna byttes ut mot regn och lera.
 
 
 
Februari:
 
Jag anmälde mig och Sunnie till våran första dressyrtävling och vi tränade stenhårt inför den. Många tidiga morgnar !
 
 
Jag klippte hästarna.
 
 
 
Platina blev mer igång och jag blev mer kär i henne för varje gång jag red henne.
 
 
Jag fick snällt nog låna ett ridhus bara 5 minuter bilfärd från stallet. Där spenderade jag och Sunnie många kvällar.
 
 
Platina hoppades i ridhuset efter vilan och det gick sådär.

 
Chilli mättes och var 146 cm i mankhöjd.
 
 
Jag var supermotiverad på ridningen med siktet inställt på mina mål. 
 
 
Jag köpte mitt första vita dressyrschabrak.
 
 
Vi bytte fjädrar på Audin.
 
 
Jag och Sunnie kämpade vidare. Ibland gick det riktigt bra och ibland var hon såhär:
 
 
Jag började ge Sunnie Krafft Stress Relief för att få henne lite coolare i huvudet. Tyvärr så märkte jag ingen skillnad.
 
Tompa åkte in akut till sjukhus med magsmärtor och fick stanna där över natten.
 
Mamma tog över Frank som flyttade in på lösdriften med Chilli.
 
 
 
Mars:
 
Vi firade Anders som fyllde 25 på Bulls Eye.
 
 
Chilli och Frank smet ur sin hage under natten.
 
Snön kom tillbaka.
 
 
Platina hoppade bana i ridhuset.

 
Platina gick omkull i snön vid longering på åkern, klanthäst !
 
 
Lupon gick sönder.
 
 
Dagen innan dressyrtävlingen så gick en mutter till en led på Audin av. Som tur var så fick vi låna en bil att dra med av Daniel och Sanna så vi kunde tävla ändå.
 
 
Jag och Sunnie startade våran första dressyrtävling med hyffsat resultat.
 
 
Audin gick sönder på samma ställe igen fast på andra sidan.
 
 
Jag prövade att rida Platina med Sunnie som handhäst, vilket gick jättebra.
 
 
Sunnie var lite varm och svullen på vänster fram vilket ledde till vila/lättare ridning ett tag.
 
Vi var och hälsade på ute på Hagö, dit vi skulle flytta den 1 maj.
 
Jag och My åt "avskedslunch" på DeliDeli i Alingsås.
 
 
Vi renoverade motorn på Lupon.
 
 
Vi fick punktering på Audin.
 
Jag och Tompa var på Gothenburg Horse Show.
 
 
Jag och Platina var på Pay and Jump i Vedum med katastrofresultat. Eller ja, 8 fel är väl inte så illa men det var ingen bra runda.
 
 
 
Audin gick igenom besiktning med blanka papper !
 
 
Lupon gick sönder, igen..
 
 
April:
 
Tompa manuellkonverterade Lupon.
 
 
Vi hann med en mysstund med Chilli i hagen.
 
 
Jag och Platina startade våran första (och tyvärr enda) lokala hopptävling. Vi stannade ut oss på 1an men på framridning och framhoppning var hon superfin.
 
 
 
Vi började förbereda för inflytt på Hagö.
 
Chilli kastrerades.
 
 
Platina sprängde staketet, gick omkull och skadade käken. När veterinär kom ut visade det sig dock att det inte var något allvarligt.
 
Vi köpte stolp till hagarna på Hagö.
 
 
Med livet som insats så promenerades Chilli morgon och kväll för att hålla kastreringssåren öppna.
 
 
Vi började sätta upp sommarhagen på Hagö.
 
 
Tompa startade i en crosstävling.
 

Tompa och grabbarna sprang Tough Viking.
 
 
Lupon gick sönder på väg till stallet tidigt en morgon så vi fick gå dom sista 2.5 kilometrarna i halv snöstorm.
 
 
Jag fortsatte att traggla med en spänd Sunnie.
 
 
Chillis pass kom, efter många om och men.
 
 
Vi flyttade ifrån "vårat" älskade hus i Lekåsa
 
 
till huset på Hagö !
 
 
 
Maj:
 
Vi blev med kattunge, som dock inte flyttade in förrän några veckor senare.
 
 
Killarna körde cross i Vedum.
 
 
Jag red Sunnie sista passet i Jonslund (och jag kan ångra än idag att jag valde att rida i hagen, haha !)
 
 
Vi hade grill/mekarkväll.
 
 
Hästarna flyttade hem.
 
 
Vi var på bilträff i Skara.
 
Chilli blev 1 år gammal.
 
 
Jag fixade en tillfällig sadelkammare (som fortfarande är sadelkammare, haha).
 
 
Jag och Tompa red ut tillsammans i solnedgången.
 
 
Vi gjorde årets ved.
 
 
Mamma köpte en häst som gick på bete hos mig under sommaren, Rutan.
 
 
Jag och en spänd Sunnie såg oss omkring i dom nya omgivningarna.
 
 
Vi var på billjudstävling i Mariestad.
 
 
 
Juni:
 
Sommaren slog till, och det med en massa flugor, blinningar och knott. Jag som hade hoppats att Hagö var skonat från såna äckliga djur.
 
 
Vi åkte på Stenaracet i Skara.
 
 
Jag och Sunnie red över mossen för första (och sista) gången. Där fann vi fantastiska ridvägar som vi tyvärr inte kan njuta av.
 
 
Platina blev halt igen.
 
Jag och Tompa jobbade vårat första pass på Ullevi.
 
 
Jag tog blodprover för att se om jag är positiv för HLAB27. Det visade sig att jag var det men läkaren trodde ändå inte att jag har samma sjukdom som min mamma.
 
Grabbarna paddlade kanot från Fåglum till Krokstorp.
 
 
Jag besiktade transporten, som inte gick igenom.
 
Mormor och morfar var och hälsade på Chilli.
 
Vi mätte Chilli som var 151.5cm.
 
 
Vi firade Daniel med en halvdag på Action Camp i Skövde !
 
 
Jag gjorde mitt eget flugmedel som tyvärr inte funkade.
 
Min kusin kom och red Sunnie.
 
 
Vi firade midsommarafton med cowboytema och roliga lekar.
 
 
Silver flyttade hem till oss.
 
 
 
Juli:
 
Jag gjorde en slätröntgen på min rygg, som såklart inte visade någonting.
 
Jag och Tompa hade en mysig dag i Hällekis.
 
 
Vi hade den traditionella fotbollen på Jordgubbens dag innan vi gick ut på kvällen.
 
 
Jag besiktade transporten igen men den gick inte igenom denna gången heller.
 
 
Vi hade en jätterolig grillkväll hemma hos oss som dog ut först efter att solen gått upp.
 
 
Vi firade att Fredrik fyllde år med middag på Pinchos.
 
 
Jag och Sunnie kom in i våran svacka som vi fortfarande inte tagit oss ur.
 
Jag hägnade in ekarna i hagen så att hästarna inte skulle tugga sönder dom.
 
 
Jag gick på efterlängtad semester !
 
Vi var på släktträff i Lysekil.
 
 
Vi började röja ur mitt blivande stall.
 
 
 
Vi plockade ur motorn ur Imprezan.
 
 
Vi gjorde en road trip till Moheda i Småland och köpte en bas.
 
Jag och Tompa hade vart tillsammans i 8 år <3
 
 
Vi fortsatte arbetet med stallet.
 
 
 
Vi byggde basvägg i Lupon.
 
Jag och Tompa hälsade på My.
 
 
På "vägen hem" åkte vi på GSR Reunion Race i Göteborg.
 
 
Platina var fräsch igen så jag började sätta igång henne.
 
 
Vi var på begravning åt en väns mamma på kusten.
 
 
Denna bilden kan jag skratta ihjäl mig åt, haha ! Fina tjejer !
 
 
 
Augusti:
 
Jag och Platina prickade in sommarens värsta regnskur och fick ta skydd under ekarna.
 
 
Jag började måla stallet.
 
 
Platina blev halt, igen.
 
 
Jag fick hjälp av tre supersnälla killar att kapa och svetsa ihop fyrkantsprofiler till boxarna.
 
 
Vi åkte på Hjulafton i Lidköping.
 
 
Vi gjöt ner stolpar och ränna för spolspiltan i stallet.
 
 
Jag och Tompa åkte till Smögen och myste med bad och fish´n chips.
 
 
Sunnie blev halt.
 
 
Chilli flyttade hem och Rut flyttade till mamma. Så liten och tanig han var här !
 
 
Jag mätte Chilli, som var 157cm.
 
Tompa hade dragit ihop en överraskningsfest för mig när jag fyllde 25 och alla mina vänner och familj kom !
 
 
Jag fick hönor i present av mina närmsta vänner så det var bara att bygga ett hönshus och en hönsgård.
 
 
Vi fick punktering på Audin.
 
Vi började få upp boxväggar i stallet.
 
 
 
September:
 
Vi åkte till Liseberg för att se Takida spela.
 
 
Jag fortsatte målningen i stallet.
 
 
Grabbarna körde cross hos Kentha.
 
 
Två boxar blev klara och vi gjöt den sista biten.
 
 
 
Jag och Tompa spenderade ett härligt dygn på Falkenberg Strandbad, ännu en present från mina närmsta vänner.
 
 
Min snygga pojkvän <3
 
 
Vi började måla boxarna och svetsa dörrar.
 
 
Jag pratade med min veterinär som tyckte att jag skulle komma in och behandla Sunnie.
 
Vi var på bröllop för Tompas bror och hans Alexandra.
 
 
 
 
Jag började rida Rut lite smått.
 
 
Lupon krånglade.
 
Jag började sätta vinterhagen.
 
 
Jag var hos Evelin och red Sannie.
 
 
Tompa startade i Bjärkeracet och kom 10/72.
 
 
Hästarna fick komma in i nya stallet när hovslagaren kom ut.
 
 
Jag fick hem gallren till stallets fönster.
 
 
 
Oktober:
 
Vi rensade ut foderutrymmet.
 
 
Sunnie var på Husaby igen och blev sprutad med kortison i båda bakbenen och skulle skrittas en månad.
 
 
Hästarna började komma in på nätterna.
 
Hästarna bytte hage till vinterhagen.
 
 
Vi åt middag på Algots.
 
 
Vi gjorde veden.
 
 
Jag och Sunnie firade 10 år tillsammans <3
 
 
Jag och Tompa dejtade på Bulls Eye.
 
 
Vi hade ännu en kväll med garagehäng.
 
 
Jag och Tompa red ut tillsammans.
 
 
Jag köpte äntligen en Kingslandväst.
 
 
En utav våra hönor, Agda, blev dålig och efter ett dygn av tvångsmatning och omhändertagande så fick vi tyvärr ta bort henne.
 
 
Vi köpte tre nya hönor (två hönor och en tupp) som sällskap till Sigrid.
 
 
Jag och Tompa såg Morran och Tobias på bio.
 
Jag fick två punkteringar på ca 20 minuter på Audin.
 
 
Jag och Evelin åkte till Elmia Horse Show.
 
 
Chilli mättes till 159-160 cm.
 
 
Jag ramlade av Platina för första gången, i skritt, haha !
 
Tompa gjorde Sunnie fin för en ridtur.
 
 
 
November:
 
Chilli sparkade igenom gallret i sin box och gjorde sönder fönstret.
 
 
Hästarna vaccinerades.
 
Vi köpte en ny Lupo då vi tröttnat på att den andra krånglat så mycket.
 
 
Jag red Sannie.
 
 
Sunnie var på återbesök på Husaby och vi fick klartecken att börja rida igen !
 
 
Vi satte upp belysning i stallet.
 
Jag var hästskötare åt Evelin.
 
 
Jag var riktigt sjuk flera dagar och var sängliggandes.
 
Jag klippte Sunnie.
 
 
Sunnie hade en period där hon var lite lugnare och vi fick ut lite positivt utav ridpassen.
 
 
Chilli hade kolikkänningar.
 
 
Jag fick en ny pannlampa av Tompa så att jag kunde rida i mörkret.
 
 
 
December:
 
Jag var på julbord med jobbet.
 
Jag fick luddskydd som en tidig julklapp från mamma.
 
 
Vi åkte till Ängelholm och köpte en Subaru som vi ska ta motorn ifrån och sätta i Imprezan.
 
 
Vi sålde Lupon.
 
 
Jag hade tjejkväll här hemma för mina hästtjejer.
 
Vi hade en "juldag" här hemma, med julklappsspel, tomtegröt och julskinka.
 
 
Jag och mamma köpte vår första egna klippmaskin.
 
 
Vi firade Sanna som fyllde 25 och hon fick två egna får !
 
 
Vi gjorde en Mannequinn Challenge.
 
 

#mannequinchallenge @kesop @danne_dmj @brandpost97b @thomaspennanen @emelie_s @fredrik_tummen @philip.hakansson @elinwilsson @susannafalk

Ett filmklipp publicerat av Anders Ivansson (@andersivansson) Dec 17, 2016 kl. 3:33 PST

 
 
Jag blev faster till lilla Liam.
 
 
Jag blev sjuk, för typ 10e gången under 2016.
 
Vi firade minijul hos mamma den 23e.
 
Jag hade en jättebra jul med hela familjen och våra vänner.
 
 
Jag fick äntligen köpt mina Freejump !
 
 
Jag shoppade lite till.
 
 
Jag avslutade året med att bli knockad av Chilli.
 
 
 
Ett väldigt varierat 2016 och höjdpunkterna har utan tvekan vart all kompistid. Jobb och stall har tyvärr inte funkat som det ska så där har jag mest bara känt en massa negativ energi. Jag hoppas verkligen att det vänder till det bättre 2017. 
 
Jag har inga konkreta mål inför 2017 utan jag strävar bara efter att bli lyckligare !
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0