Dagens ridpass - Sunnie & Platina

Hela förmiddagen snöade det och jag trodde inte att jag skulle kunna rida Platina utan brodd. Men som tur var så la det sig inte så mycket på marken så dom flesta bitarna på grusvägen gick att rida på.
Idag tyckte jag att hon kändes fräsch, kanske att hon ömmade liiite vid avtravningen men är det nu brodden som åsakade smärtan så kan hon säkert vara lite öm fortfarande. Jag kommer jogga henne lite i alla gångarter tills hon känns helt bra och då kör vi på som vanligt igen. Så hoppas jag verkligen att det inte är något annat än brodden som spökar !
 
Sunnie och jag hade ett riktigt bra pass idag. Hon började med att vara väldigt tittig och spänd. Istället för att fjäska med henne och låta henne ta sin tid och slappna av, vilket brukar ta väldigt lång tid, så red jag på fram ordentligt i både trav och galopp. Det satte såklart spänning i henne men då red jag först skänkelvikning i trav och började sen ganska snabbt med galoppen, som hon har lättast för att slappna av i. 
Först var takten i galoppen helt katastrofal och jag skulle kunna jämföra hennes galopp med en outbildad travares galopp. Där någonstans la hon till några bocksprång och en rejäl bakutspark, jag ska minsann inte komma här och bestämma vad hon ska göra ! Men efter ett tag så slappnade hon av nästan helt och fick en så himla grym galopp ! Rund, luftig och snärtig och jag bara satt där med ett leende. För kanske första gången någonsin så kändes det som att hela hon faktiskt satt ihop i galoppen. Wow !
Resultatet av den fina galoppen gav också en, lite spänd, men luftig och bärig trav. När vi har hittat avslappningen helt i den traven ska jag bara lära mig att sitta ner i den också, så kan vi börja plocka poäng på dressyrbanan sen ;)
När vi skrittade hem var hon faktiskt trött så i morgon ska vi rida ett helt kravlöst pass i hoppsadeln. Det var ett tag sen och det kan nog vara skönt för Sunnie att få sänka kraven för en dag.
 
Men vad det inte är samma sak att rida dressyr ute i skogen som inom fyra väggar ! Nu börjar vi hitta formen så nu behöver vi börja träna ordentligt på ridvägarna, som just nu är lite vingliga, haha.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0