Hästarnas foder

Jag ska göra om lite grand i hästarnas foder framöver. Nu med facit i hand så vet jag bättre hur Platina håller sig/faller ur över vintern så att det är lättare att planera om och planera rätt till nästa vinter.
 
Just nu äter hästarna:
 
Platina: 0.75kg Hippo Top One, 1dl Krafft Miner Grön
 
Sunnie: 0.5kg Hippo Top One, 1dl Krafft Miner Grön
 
Chilli: 0.2kg Hippo Grow Alpha, 1dl Krafft Miner Grön
 
Alla får näst intill fri tillgång på hösilage.
 
Som ni ser så äter dom inte så mycket krafftfoder och det har funkat jättebra. Kanske att Platina är lite trött ibland men det är ingen häst som man fodrar på med havre för att få piggare, då kommer hon förmodligen att explodera.
Men nu över vintern så har både Sunnie och Platina fallit ur lite. Antagligen så är inte hösliaget lika bra som jag tordde att det var. Sunnie är väl egentligen ganska snygg i kroppen nu, förutom att jag önskar lite mer muskler på rumpan, men Platina ser kantig ut. Då får man också ha i åtanke att hon fortfarande ger mjölk åt Chilli.
 
Sunnie ska bli lugnare och Platina ska bli rundare och gärna lite piggare. Därför kommer deras fodergiva se ut såhär framöver:
 
Platina: 0.25kg Hippo Top One, 0.5kg Hippo Grow Alpha, 0.5-1 krafftskopa Lucern, 1dl Krafft Miner Grön, 1dl olja
 
Sunnie: 0.5kg Hippo Top One, 0.2 krafftskopa Lucern, 1dl Krafft Miner Grön, 3 mått Krafft Stress Relief
 
Chilli: 0.2kg Hippo Grow Alpha
 
 
Platina får behålla lite Top One men kommer kompletteras med Grow Alpha och Lucern för att få i sig mer protein. Jag börjar också med olja på henne igen. Självklart ska det vänjas in gradvis i givan. 
Sunnie får samma krafftfodergiva plus lite Lucern för att öka proteinintaget och så ger jag Stress Relief i ett försök att få henne mer harmonisk. 
Förhoppningsvis kommer detta funka bra !
 
 
           
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0