Sweet Chilli E

Som jag skrivit tidigare så är det nu dags för Chilli att sättas igång ordentligt efter sin vintervila. Han reds in lite lätt i höstas i skritt och trav och han tog det bra. Han höll sig på mattan för det mesta men gjorde några luftsprång sista ridturen. Han har ingen vidare balans än så det är lite olustigt när han ställer sig på bakbenen och snurrar runt, jag har ingen lust att gå runt med honom och förstöra vårat arbete så det får vi hoppas att vi slipper.
 
Nu efter vilan började jag med att longera honom. Jag har bytt till ett tredelat bett och har satt på bettskivor plus att han har fått gå med en löst spänd gummisnodd och det har gjort susen för honom. Han är väldigt snygg att se på och tycker det är roligt att få arbeta. Sen har jag tappat honom några gånger under dom första longeringarna när han flygit i luften men nu börjar han bli säkrare på vad det är jag kräver av honom.
 
När jag longerat honom några gånger så hängde jag sen på honom. Det var inget konstigt, förutom att han gärna ville bita mig i benen. Passet efter det satt jag upp och skrittade två varv på vallen utanför stallet, med start och stopp. Och igår la vi in lite trav och åå vad hans trav är magisk ! Han tyckte dock att det var långtråkigt att bara rida runt på den lilla plätten och stannade några gånger och ville inte gå fram. Därför tänkte jag longera och rida i sommarhagen idag där det är större och han får mer utrymme. Då får han också mer utrymme till bock och bus så det kan bli spännande.
 
Sen hoppas jag att snön försvinner snart så vi kan rida ut på grusvägarna och få lite framåtbjudning. 
Tanken är att vi ska åka till ridhus och rida ett kort pass nästa helg. Då hoppas jag få lite mer ordning på traven och kanske testa en första galopp.
 
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0