Sunnies fölning

Nu är Cotten snart 1 månad gammal och ni har inte ens fått höra hur fölningen gick till. Jag tror det är dags att berätta för er.
 
På måndagen hade Sunnie gått över 11 dagar. Hennes juver varierade mellan att vara sprängfyllt och nästan tomt och det hade vart lugnt i magen i nästan 1 månad.
Jag bestämde mig för att bygga klart fölhagen och fick för mig att det var det (och fölnamnen) som Sunnie väntat på. För när hagen var klar så såg jag att hon droppade mjölk vid insläppet. Självklart vakade vi extra mycket den natten men Sunnie var lika lugn som vanligt.
 
 
När jag släppte ut hästarna på morgonen på tisdagen övervägde jag att släppa Sunnie i fölhagen ensam. Men så tänkte jag "jag vill ju inte att hon fölar när jag är på jobbet ocj går hon med dom andra så kanske hon kniper till jag kommer hem kl 14". Sagt och gjort ! Hon droppade fortfarande lite mjölk och jag tyckte att den kanske skiftat om till lite vitare än innan men annars visade hon inga täcken.
 
När klockan var strax efter 10 och vi satt och sjöng med barnen på förskolan så ringde Elver. Jag tyckte han sa att Sunnie redan hade fölat och att fölungen var uppe och sprang. Jag kastade mig in i bilen och körde så fort jag vågade hem och när jag kom in på gårdsplanen såg jag att Sunnie låg och krystade och att frambenen på fölungen stack ut. Stackaren hade Chilli ståendes nästan på henne för att inspektera men när jag gick in i hagen ställde hon sig upp.
Jag fick in henne i fölhagen och där stog hon och hämtade sig en stund innan hon la sig ner. Fyra krystningar senare var Cotten ute ! Jag gjorde hål på hinnan och torkade näsborrarna och Cotten gnäggade högt, sen låg dom ner i ca 15 minuter och hämtade andan. 
Cotten försökte ställa sig några gånger men Sunnie kom upp på benen först. Strax efter var han uppe men förstog inte alls vart han skulle dia någonstans. Jag och Elver försökte hjälpa honom men utan resultat. Vi tog in dom i boxen och jag mjölkade ur lite råmjölk i en munspruta som jag fick i Cotten. Tre omgångar fick han innan han la sig och vilade och då gick jag in en stund så dom fick vara i fred. När jag kom ut en stund senare hade han hittat juvret och då kunde jag andas ut.
 
 
 
 
 
 
Sunnie var en underbar mamma men efter 5 timmar hade hon fortfarande inte släppt efterbörden. Jag ringde ut veterinär som kom och gav henne hormoner och så särade vi på henne och Cotten en liten stund men den släppte ändå inte. Veterinären gick in och gjorde ett lätt vridande och då släppte den och det såg ut som att hela efterbörden var med. Han rekommenderade mig ändå att skölja henne dagen efter så det gjorde vi och vi gjorde även en foalcheck på Cotten. Cottens värden var så fina dom kunde vara men Sunnie hade fått en liten infektion och även spruckit lite så veterinären ville spola henne även dag tre. 
Sista dagen dom kom ut var hon mycket finare men jag uppmanades att fortsätta longera henne några gånger per dag och även att sära på henne och fölet ibland så att livmodern verkligen fick dra ihop sig. Det var några nervösa dagar då Sunnie låg lite högre i temp än vanligt och fortsätta att läcka mycket men ca en vecka efter fölning läckte hon nästan inget alls och var inte längre varig i slidan och svullnaden hade gått ner. 
 
Nu mår både Sunnie och Cotten bra och när vädret tillåter går dom ute på nätterna. Så fort jag blir frisk ska vi pröva att släppa ihop dom med Chilli och Platina så att dom också kan få gå på bete.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0