Nobody Is Perfect


Jag tänkte skriva lite mer om min gamla D-ponny.
(på "Hästar jag haft" står det lite kort om henne)

En ganska lång text men ni som orkar läsa, Varsågod !


När jag var 13 el 14 så hade vi satt ut min C-ponny Eleanore Rigby på annons eftersom jag växt ur henne. Men det tog ett tag innan vi fick sålt henne och under tiden så tänkte vi kolla på några D-ponnys.
Vi vär väl inte ute efter att köpa en ny ponny direkt men man kan ju alltid kolla, tänkte vi.

Så vi ringde på en annons på ett D-ponnysto för 13 500 .- som stog i Mariestad. En billig ponny så vi förväntade oss inte så mycket när vi åkte och skulle kolla på henne.
 
 
Nora var väldigt söt, tills vi tog ut henne på gången. Så fort jag började borsta henne tjöt hon till och la sig nästan ner, så kittlig var hon. Jag skrattade bara åt henne och fortsatte bara att borsta så gott det gick. 
Sadla och tränsa var inga problem. 

Så gick vi ut med henne i paddocken och så satt jag upp. Hon var bara 144cm men kändes ganska stor att rida. Hon var ganska seg och jag kunde absolut inte rida ihop henne. (jag var väl inte så bra på att rida alls då..)
Jag red henne lite på marken först och sen skulle vi hoppa några språng. 
Första språnget (ca 50cm) var trött och kantigt, så till nästa gång såg jag till att ha större galopp. Då bestämmer sig Nora för att stanna och jag trillar av och sätter mig i hindret.
 

Jag hoppade upp och red en stund till men jag visste att jag inte ville ha den hästen. Det var det första jag sa till mamma när hon kom fram till mig för att kolla läget: "Jag vill INTE ha den här hästen." Men hon lyckades på något vis övertala mig så innan vi åkte hem la vi handpenning och en vecka senare hämtade vi hem henne.
 

Sen har allt varit som en berg och dalbana. Nora blev uppfödd på nappflaska då hennes mamma dog vid fölningen, så hon hade väldigt speciellt lynne. Om det gick en häst förbi hagen tittade hon inte ens på den. Gick det däremot förbi en människa gnäggade hon och sprang fram till staketet.
 
Hon var brunstig varannan vecka och den veckan gick det bara att rida henne i galopp på långa tyglar. Nästan varenda ridtur när hon var brunstig slutade med att jag grät av ilska. Den veckan hon inte var brunstig gick hon jättefint och var rolig att rida.

Vi åkte ut på några hopptävlingar först men det slutade bara med att vi stannade ut oss. Hon hoppade alltid jättefint på framhoppningen men så fort hon kom in på banan så gick hon emot skänkeln och ville inte alls hoppa. 

Då testade vi dressyr istället och det gick snäppet bättre. Hon hade ju inte så bra framåtbjudning och det var samma sak där; hon kunde vara hur fin som helst på framridningen och när man kom in på banan så "dog" hon.

Men vi gav oss inte ! Vi testade en massa olika preparat som t.ex Munkpeppar och det kunde hjälpa periodvis.
Jag började så småningom växa ur Nora också och på våran näst sista tävling fick jag en liten belöning för allt slit. Jag kom 2a i en Lokal LC:1. Inget stort men jag var jättestolt, för att jag inte gett upp ! Kort efter det satte vi ut henne på annons.


Så kom hösten - 07 och jag började här på skolan. Jag hade med mig Sunnie hit ner och Nora fick vara kvar hemma. Hon tappade konditionen eftersom jag bara red på helgerna. 

I oktober ringde en hästhandlare som ville komma och kolla på henne. 
Jag visade upp henne först och sen provade hästhandlaren. Hon tyckte om henne och kunde tänka sig att ge 15 000 .- för henne. Och vi kunde ju inte begära mer med tanke på hennes humörsvägningar. 


Den dagen hon åkte grät jag massor. Jag tog en sista tur på henne, barbacka och med grimma och grimmskaft. Jag låg och solade på hennes rygg samtidigt som hon stog och betade. Pga att hon var som hon var så tog jag verkligen henne till mitt hjärta. Jag brukade säga "Jag hatar henne så mycket att jag älskar henne". 

Hästhandlaren var såklart bra. Hon sålde henne till en liten flicka som inte hade så mycket krav på ridningen och dom trivdes jättebra ihop. Jag hoppas verkligen att hon är kvar där.

Det blev verkligen en roman och ändå är detta den korta versionen :)














Nobody Is Perfect ♥



     

Kommentarer
Postat av: älskling

vad är munkpeppar? :P

jag saknar dej hjärtat <3<3

2010-03-02 @ 14:36:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0