Att köra hästtransport


Jag fick ett tips på ett ämne till ett läsvärt inlägg av Tompa, mitt hjärta. Han skrev såhär:

"Du kan blogga om hur du lärde dig köra transport och vad du tycker är svårt/lätt med att köra :)"


Faktiskt ett ganska bra ämne tycker jag !

Många som kör hästtransport med hästar i kör som idioter. De gasar och bromsar kraftigt och tar kurvor i alldeles för hög fart, utan att tänka sig för hur resan känns för hästen. 

Ett tips är att själv hoppa in i transporten och stå där bak en kort bit när någon kör, tex på en grusväg.

Det är först då man verkligen fattar varför vissa hästar vägrar att gå in i transporten. Att åka transport är väldigt obehagligt !


Jag har haft körkort i drygt ett och ett halvt år och jag har kört transport med häst i snart ett år.
Första gången jag körde med transport bakom bilen så hade jag naturligtvis ingen häst i men jag tyckte det var lite läskigt ändå.
När jag hade kört några gånger så kom jag på hur jag behövde köra för att det inte skulle bli så ryckigt: ta ut svängarna och bromsa och gasa lite försiktigare. 

Efter ett tag började jag köra med Sunnie i transporten. Första gången var superläskig kan jag lova ! Jag förstog inte hur vem som helst kan få köra en häst bara sådär, jag kände mig i alla fall absolut inte tillräckligt duktig för det ! Men jag körde otroligt försiktigt och Sunnie stog still så det måste nog ha gått ganska bra. 

Tillslut körde jag till tävlingar alldeles själv och det är en otrolig frihet att bara kunna ta bilen och transporten och åka och det underlättar mycket. 

Nu är det ett tag sen jag körde transport men det hoppas jag att det blir ändring på snart !


Vad som är lätt och svårt med att köra transport då:

Lätt: Det är ju ganska lätt eftersom det är som att köra bil vanligt, förutom att man kör mycket försiktigare. 

Svårt: En sak som jag fortfarande kan få lite panik över är att det känns som att jag inte riktigt har koll på transporten hela tiden och det känns som om den är så mycket bredare än bilen. I verkligheten så är transporten bara några cm bredare än bilen så det är inget problem egentligen, men jag blir nojjig över det ibland ändå.
Sen så är det lite klurigt att backa med transport men jag har fått in det där ganska bra nu :)


Jag är långt ifrån en rutinerad förare men sålänge man har lite innanför pannbenet så kan man köra transport med häst i.




Bild från första gången jag körde till en tävling. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0