Dagens ridpass -Sunnie

Tacos och kladdkaka hos Louise igår och fika med My på Crossroad idag. Fortsätter jag såhär så kommer jag snart rulla fram ! Tur att jag rider i alla fall en häst om dagen. 
 
Idag red jag Sunnie på grusvägen. Hon blev ju genomriden igår så hon borde vart fin att rida idag men det stämde inte riktigt. Två dagars vila i rad blev nog lite för mycket.
 
I traven är hon kalasfin ! Jag känner verkligen hur hon trampar igång i igångsättningarna och i ökningarna. Hon tar lika mycket stöd på båda tyglarna och driver framåt lika mycket från båda bakbenen. 
Det enda negativa med traven är att hon vill gå ur form efter en ökning, när jag vill samla henne igen. Då drar hon fram huvudet och tappar bakbenen och det är likadant i avsaktningarna. Det beror mycket på min bålstyrka och drivning, att jag inte orkar sitta emot och driva in i avbrottet och då tippar fram = Sunnie får vikten på frambenen istället. Men det kommer med tiden, efter ett halvårs vila så känns det nästan lite överkurs att sätta sånt finlir klockrent ändå.
 
I galoppen gick hon inte alls bra idag. Hon bet sig fast i den där jäkla vänstertygeln, stundvis lite mindre så att det ändå kändes okej. Men det hjälpte inte alls att rida öppnor och på så sätt driva fram mer stöd till högertygeln idag. Till slut fick jag fick kramp i vänsterarmen så då släppte jag nästan allt stöd i vänster för att tvinga över mer stöd till högertygeln och red fram henne i en större galopp. Då blev hon jämnare, men fortfarande inte bra. 
Hennes galopp kändes lång och lite taktlös överlag idag. Synd, när den var så fin i slutet på förra veckan..
 
Vi kommer igen, att ha svackor hör ju till och vi fortsätter att träna på våra svagheter imorgon. Jag gillar bara inte känslan av att inte reda ut problemet innan jag sitter av..
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0