Vuxenlivet

Chilli blir två i maj nästa år, vilket innebär att han ska börja introduceras för vuxenlivet och allt vad det innebär.
Vi har tjuvstartat lite smått, med betoning på smått, då jag inte alls har angagerat mig så mycket som jag egentligen hade velat. Sakerna jag punktar upp nedanför har han gjort en gång eller fler:
 
☆ Stått själv inne i stallet, både i boxen och på gången
☆ Vart själv i hagen
☆ Åkt transport själv
☆ Promenerat själv för hand
☆ Spolat benen i spolspiltan
 
Det sistnämnda gjorde han för första gången i lördags. Jag spolade av Sunnie vid insläppet och tänkte att jag kan börja vänja in honom vid det också. Jag vill ju kunna duscha honom utan att behöva bråka i framtiden så att spola benen känns som en bra start. Han tyckte att det var lite läskigt och trampade runt lite men tog det ändå ganska bra.
 
Till våren ska jag öka kraven på honom lite. Jag vill att han ska:
 
☆ Vänjas vid träns
☆ Löshoppas
☆ Träna på att åka transport (vilket han bland annat kommer göra när vi ska löshoppa)
☆ Miljötränas (ha benskydd, gå på presenningar, bli "klappad" med höpåsar osv)
☆ Göra alla punkterna på den översta listan regelbundet
 
Förhoppningen är att han ska bli en trygg och säker unghäst. Han är redan väldigt okomplicerad och världsvan så vi behöver mest bygga ett band mellan oss och börja respektera varandra, vilket jag inte riktigt känner att han gör nu.
 
2017 kommer bli ett spännande unghästår !
 
 
 
Men, tänk att han har vart såhär liten och söt 😍
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0