Måsas Amelia


Jag tänkte berätta lite om Amelia i det här inlägget:

Hon heter Måsas Amelia och är född 2005 men går som 4-åring pga av föl.  
Hon är en connemara
e. Öxenholm Bobby u. Grey Mist
Vi har inte mätt henne men vi tror att hon är en liten D-ponny.

 

Måsas Amelia

Jag har varit med ända från början.
Amelia har alltid varit en envis men blyg liten krabat. När hon var lite tuggade hon gärna på jackor, grimskafft, ja allt som kom i hennes väg egentligen. Man fick också passa sina fingrar.
När hon blev lite äldre och hade skiljts från sin mamma blev hon lite tuffare och skulle gå rätt över dig för här var det hon som bestämde ! Jag vet inte hur många gånger jag har bråkat med henne vid in- och utsläpp..

Efter ett tag så växte hon till sig lite och när hon var 3 tog Johanna ett smart beslut och tog föl på henne. Hon var inte riktigt redo, vare sig i kroppen eller i huvudet, att bli inriden.

Sen var jag på 2 veckors praktik hos Johanna våren -09. Vi började rida Amelia lite barbacka då hon var så rund att ingen sadel låg bra. Hon var lika cool då och brydde sig inte att jag satt på ryggen och Johanna gick ju bredvid och ledde hela tiden.

Så en dag när jag gjorde i ordning henne efter en skrittur så såg jag att hon hade satt mjölk i juvret. Men det kunde ju inte stämma, det var ju 2 månader kvar tills hon skulle föla !
Johanna kollade almanackan en extra gång och det visade sig att det bara var ca 1 månad kvar så hon kunde mycket möjligt föla snart.

Den kvällen ringde Johanna i panik och sa att Amelia fölar och att fölet antagligen ligger fel. Vi satte oss i bilen och åkte dit och när vi kom fram så hade ett sött litet stoföl kommit till världen. (väldigt korkad var hon för hon fattade verkligen inte vart hon skulle dia)



Måsas Salsa  e.? u. Måsas Amelia

Efter det har hon gått med föl i 7 månader och nu är vi där vi är idag.

Det är roligt att vara med från början, särskilt med en sådan speciell ponny som Amelia :)


Så, nu är bådas stamtavla rätt. Förutom att jag inte vet vad Salsas pappa heter..






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0