Planer för hästarna

Under flytten och med all packning och möblering det innebär så fick hästarna tyvärr en vila. Platinas var ofrivillig då hon var halt efter hon gick omkull och Sunnie hade jag inte tid att rida mer än någon dag ibland = mest joggpass.
Nu är det däremot dags att sätta upp mål att träna mot igen och jag tänkte dela med mig lite av hur jag tänker.
 
Sunnie:
Sunnie har inte tappat så mycket muskler under den korta vilan. Hon känns snarare fräschare än på länge ! Däremot så har hon inte lika bra flås längre, så det behöver vi jobba upp. Jag kommer variera mellan att rida ut på grusvägarna, både med och utan krav på arbete, för att träna upp kondition och uthållighet, med att trimma i gräshagen för att komma åt henne lite bättre på böjda spår.  
Förhoppningen är ju att komma ut på fler dressyrtävlingar i sommar/höst, men jag måste lösa strulet med sadel osv först.
För att ha något att träna mot så sätter jag ändå ett preliminärt datum att tävla hos Myråsens ridklubb den 30/7.
 
Platina:
Platina har vilat längre, och dessutom pga en skada, så hennes igångsättning kommer ta lite längre tid. Hon hade inte en lika bra grundkondition och har tappat mer under vilan. Hon är absolut inte en häst som vilar sig i form !
Hon går i en stor, kuperad hage där hon rör sig mycket så jag tänker börja trava henne direkt. Efter några dagar smyger vi in lite galopp och sen ökar vi på successivt och försiktigt. Platina kommer mest ridas ut i början för att få tillbaka sin framåtbjudning och sitt tramp. När jag känner att jag har henne framme så kan vi börja med mer träning i hagen.
Preliminärt tävlingsdatum är 17/7, och då en lokal. Tanken är då att vi ska ha kommit ut på någon Pay'n Jump innan det. Märker jag att det är för tidigt för henne så skjuter vi helt enkelt bara fram datumet tills hon känns redo. 
 
 
 
 
 
Har ni någon tävlingsplanering för sommaren ? Berätta gärna :)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0