Första riktiga hindret

Igår hade jag med mig Chills till Varas ridhus och red i deras stora paddock innan träningarna började. Han fick också hoppa sitt första riktiga räcke.
 
Till att börja med så kunde jag lasta honom själv hemma. Han stannade och tittade en gång men gick sen rätt på. Han stog som vanligt bra på släpet och stog kvar under tiden jag och Alice bar fram ett räcke. 
 
Jag valde att longera honom några varv eftersom det var ett nytt ställe för honom och en hel del att titta på men helt ärligt så hade det nog kvittat för han travade snällt runt och såg sig nyfiket omkring. Jag satt upp och skrittade något varv innan jag började trava. Han stannade vid en häst som stog i hagen bredvid och försökte flörta till sig lite hö, men annars travade han på. Galoppen gick också bra men jag fick allt driva lite. Vi red på ena änden av ridbanan då det var ett till ekipage som red samtidigt men paddocken är stor så det blev som ett normalt fyrkantspår. På den öppna delen ville han dra sig lite utåt men han stannade aldrig och lyssnade framåt. 
 
Så till hindret. Vi travade först över en bom på marken och den skuttade han över. Sen höjde vi upp till ett kryss och han gjorde likadant. Vi höjde till ett räcke på ca 50cm och då fick han komma i både trav och galopp. Samma där, inga problem alls och han gjorde inte så stor grej av det. Landade i galopp och fortsatte efter hindret utan att dö. Så duktig !
Film finns som vanligt på min Instagram.
 
Visst kan han vara brötig och bråkig emellanåt (som tur är blir dom tillfällen färre och färre) men när man har med  honom ut till nya platser och provar nya saker och han reagerar såhär så kan jag inte bli annat än stolt. Min lilla kille har blivit stor och är så vuxen av sig ❤
Nu ska vi befästa hoppningen och hoppa någon lätt bana innan han får vintervila om någon månad.
 
 
 
Han är fortfarande spinkig men jag matar honom så mycket jag kan och håller honom täckad när det är lite kallare ute. Förhoppningsvis äter han upp sig under vintervilan så vi har en bra grund att bygga på till våren !
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0