Måndagens ridpass

Så, nu kommer en uppdatering om gårdagens ridning:

Jag och Karin började med att skritta fram en bit på grusvägen, sen tillbaka till padocken.
Där började jag med att trava fram henne på halvlånga tyglar så att hon kunde komma igång. Jag brukar aldrig börja plocka i hästen direkt när jag börjar trava. Då blir det lätt att den inte kommer igång ordentligt med bakbenen och bara springer på bogarna resten av passet.

När jag travat några varv i båda håll började jag försökte jag få henne att själv ta stöd i bettet. Det tog ett litet tag då hon inte har gått särskillt hårt förra veckan.
När hon började ta stöd på bettet så galopperade jag igång henne några varv åt båda håll. Det måste man göra på henne så hon kommer igång.

Och först efter det började jag arbeta henne ordentligt.
I början var hon lite tjaffsig i munnen, en sak hon har börjat med nu det sista. Men efter ett tag slappnade hon av fint.
Då började jag rida förvänd galopp i båda varven. En bra övning, som får dom lösgjorda ganska snabbt. Och Sunnie gjorde det jättebra, hon föll in lite grand, men det går bättre och bättre för varje gång.
Förvänd galopp blir hon väldigt trött av, så jag red några öppna och sluta på volten innan jag travade av henne i ganska hög form.

Ett lyckat ridpass, jag fick henne som jag ville ha henne.

Är väl inte jättebra på att beskriva mina ridpass än, men jag lär mig ;)

Sen i eftermiddag är det dressyr, kommer bli ganska jobbigt att ladda till det, det regnar ju ute idag.
Tur att vi har ridhus !


Kommentarer
Postat av: sannapannalingonfjärt

låter som att det blev ett lyckat pass :)

2009-09-23 @ 07:42:22
URL: http://susannafalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0