Snart praktik.

Idag är det söndag och imorgon börjar praktiken.
Jag har tjuvstartat med praktiken lite denna helgen eftersom Johanna har opererat sig. Så jag har hjälpt henne ta in och ut hästarna.

Igår longerade jag Sunnie här hemma i hagen. Hon var riktigt fin i höger varv, som hon har svårast för i ridningen, och i vänster ville hon inte alls ge efter och jobba.

Longering är underskattat ! Du får se hur hästen rör sig från marken och ser vad som behöver korrigeras i formen och bjudningen. 
Däremot blir ialla fall Sunnie väldigt trött av longering. Hon blev lika svettig av 15 minuters longering som hon blir av en timmas ridpass. Därför longerar jag inte så ofta. 
Ibland startar jag dressyrpasset med några minuters longering. Då blir hon så himla fin när jag sitter upp och rider !

Idag har Sunnie fått en vilodag för jag och Tompa har haft fullt upp nästan hela dagen. Och hon brukar ju få vila lördag-söndag när jag åker hem till Tompa annars.

Nu börjar det bli mörkt så fort också. Det är det värsta med vintern. Vädret är (om det inte regnar) perfekt ridväder och det är massa mysiga färger, men går du på en vanlig skola och slutar halv 4 så hinner du inte rida efter skolan innan det är mörkt.

Tur att man går på ett ridgymnasium och kan rida på skoltid ;)

Nu ska jag sova, ska ju upp tidigt imorgon.

  

Jag och Sunnie i Nordhalland i våras.


Kommentarer
Postat av: linnéa

vilken fin häst du har :)

2009-12-13 @ 17:40:33
URL: http://hastliv.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0