Min åsikt !


Dyrt att tävla ?


Det tycker jag och jag tycker det är jättetråkigt !

På lokal nivå är det väl inte så farligt. Ryttarlicensen för lokal kostar 200 kr. Att tävla för en klubb kostar ca 200 kr.
Att anmäla till tävling kostar max 200 kr. Sen tillkommer bensin beroende på hur långt bort man ska tävla.

Jag brukar oftast inte åka så långt och tävla eftersom det blir dyrare då. Så för min del kan jag komma undan en tävlingsdag med att bara ha spenderat 500 kr (om jag har tur). Men 500 är mycket pengar om man har dåligt ställt.
Sen ska man ju självklart äta något under dagen och maten på tävlingar brukar vara ganska dyr. Därför tar vi ibland med mat eller mackor hemifrån, istället för att spendera nästan 300 kr på mat som ändå inte är god.

Det var lokal det.

Ska man istället tävla på regional nivå blir det genast dyrare. Att tävla för en klubb kostar samma som förut men nu kostar licensen istället 800 el. 900 kr (kommer inte riktigt ihåg).
Att anmäla kostar ungefär samma som på lokal (beroende på vart i landet du ska tävla) men så tillkommer en veterinäravgift på 100 kr.

Jag som ville lösa regional licens för detta året ångrade mig när jag såg vad det kostade. Jag tävlar dessutom inte så mycket, jag tävlar 4-10 gånger per år just pga av att det är så dyrt. Då känns det inte värt att lägga ut så mycket pengar på en licens när jag kan använda de pengarna till anmälningsavgift till några tävlingar istället.

Tävlar man mycket kan jag förstå priset på den regionala licensen. Men vi som bara tävlar ca 6 gånger per år istället för 26 gånger, ska vi behöva betala lika mycket ?  
Ska vi verkligen behöva vara kvar i de lägre klasserna bara för att vi inte ha råd att tävla högre ?


Jag tycker inte att ridsporten ska vara någon rikemanssport. Jag tycker att alla som vill tävla ska ha möjlighet att göra det, även om de har det dåligt ställt.
Jag ska till exempel inte åka till Bollebygd och tävla pga av att det blir för mycket pengar i augusti månad.

Det är tråkigt men det verkar som om det inte blir någon ändring..




Vad tycker ni ? Är det dyrt att tävla och vad tävlar ni för klasser ? Ska priset på den regionala licensen sänkas eller tycker ni det är ett rimligt pris ?

Kom igen, debattera lite nu ! ;)






Kommentarer
Postat av: Sabina Borenius- satsningen som juniorryttare

Jo jag tycker också att det är dyrt att tävla, men på häst är det lite bättre för att när du kommer upp i klasserna kan du vinna en viss summa pengar. Visserligen inte så stor men bättre än inget :)

2010-08-02 @ 18:41:35
URL: http://ronda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0