Att rida utan hjälm


Kollar man på framhoppningen på större tävlingar som tex. Göteborg Horse Show och Stockholm Horse Show så ser man att nästan ingen utav ryttarna rider med hjälm.

Läser man reportage om kända ryttare så kan man nästan alltid läsa att ryttaren klagar över att behöva ha hjälm på sig på bilderna.

I Kungsbacka där jag gick i gymnasiet rider ingen utav de kändare ryttarna med hjälm. En utav deras kommentarer: "Jag hinner inte duscha efter stallet så jag måste rida utan hjälm så att mitt hår inte blir fett". 


Själv har jag aldrig fattat det där med att rida utan hjälm. Visst, på sommaren hade det vart skönt att slippa ha en varm hjälm på huvudet. Och på vintern hade det vart skönt att byta ut hjälmen mot en mössa istället. Men jag gör det inte för jag har något innanför pannbenet !

Jag ska berätta en sak som gör att jag säger emot mig själv lite:
Jag har faktiskt suttit på och skrittat Sunnie utan hjälm när vi tog mysiga sommarbilder i somras (bilderna blev för övrigt inte alls mysiga då vi glömde kameran och fick ta kort med min gamla mobil).




Dock så skulle jag aldrig rida och hoppa utan hjälm. Ska jag vara ärlig så tycker jag att ridbilder (inte sommarbilder) är snyggare om man har en hjälm på huvudet.


Som min gamla lärare alltid sa: "Även den lugnaste häst kan bli rädd".
Och det stämmer så bra. Det är inga leksaker vi håller på med, det är stora, tunga djur och vi kan aldrig förutspå deras nästa rörelse.


Så om du funderar på att rida utan hjälm så tycker jag att du ska fråga dig själv om det verkligen är värt det och tänka över det en extra gång !



Hur ser ni på att rida med/utan hjälm ?



Kommentarer
Postat av: Jenny Christensen

Riktigt bra skrivet där ;)

2011-02-17 @ 21:57:28
URL: http://minichristensen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0