Dagens ridpass


Dagens ridning gick ganska bra och för omväxlings skull så var det inte så farligt mycket blinningar ute. 


Jag red som sagt med gramanen i skogen och på lite grusvägar och Sunnie var lika positiv idag. 
Hon var dock snäppet tittigare idag när inte Tompa och Stina var med. 

I traven var hon till en början hög i formen och lite spänd och då försökte jag jobba henne mot en lite lägre men rundare form. Efter ett tag släppte hon efter en liten stund innan hon istället blev lite hängande i handen och tappade bakbenen. Då kontrade jag med att rida mycket övergångar, tempoväxlingar, skänkelvikningar och förvända slutor och då kom hon under sig med bakbenen ganska bra och slappnade av.

I galoppen går hon antingen i en hög form där hon bara knäpper av nacken eller i en öppen form där hon försöker dra sig ur formen ännu mer. 
Idag fick jag henne dock att jobba lite bättre genom att rida tempoväxlingar och ställa henne åt båda hållen. Jag tänjde på gränserna lite (det är ju alltid lättare med gramanen på) och samlade henne så mycket hon orkade och ökade också så mycket hon kunde med bibehållen form.

När vi travade av var hon så mjuk och fin ! Hon trampade på jättebra och kunde slappna av och sänka sig, underbart !


Men så kom vi till en gård där hon alltid blir tittig och spänd. Jag tänkte att jag testar något nytt och kortade upp gramanen ganska mycket så att hon inte kunde dra sig ur form och titta på allt. Efter bara några steg fattade hon att det inte var någon idé att försöka och jag kunde då släppa efter en bit på gramanen. Då gick hon fakttiskt kvar i den låga formen och slappnade till och med av. Det är grejer det ! :)


Ett lyckat ridpass och både ryttare och häst var glada hela tiden.


Bjuder på bilder tagna idag.

Hästarna i hagen:







Ingen jättebra bild men visst syns det att han har lagt på sig lite ? Nu börjar han äntligen se ut som en häst !

Efter ridpasset, Sunnie ville inte vara med på bild:






När jag tvingade henne var hon såhär glad ;)



Nu ska jag sova.

God Natt !




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0