Kommunikation på banan


En sak som jag har börjat med de senaste 2 åren är att prata med Sunnie mycket inne på tävlingsbanan.


Några exempel:

Har hon hoppat ett riktigt fint språng så berömmer jag henne med rösten med ett "bra !".

Hoppar hon fast jag lagt henne helt fel så berömmer jag henne med ett riktigt högt och uppmuntrande "bra !" plus att jag klappar henne lite snabbt på halsen om det finns utrymme innan nästa hinder.

Om jag känner att både jag och Sunnie inte är koncentrerade, som nu helgen som var, så kan jag säga "nu skärper vi till oss !" eller något liknande. 

Kommer vi till omhoppning så viskar jag lite peppande "kom igen nu !" och lägger till någon smackning för att få henne att tagga till.





Här har jag klippt ut en bit ur en 1m där jag lägger henne helt fel på en oxer men hon hoppar ändå. Jag säger "duktig !" och ger henne sen en klapp på helsen eftersom det är en lång sträcka till nästa hinder. 
(Det är alltså inte jag som skriker "JA !" utan det är Anki, en vän ;))


Detta är bara de vanligaste sakerna som kommer från min mun inne på banan.
Jag tycker det är viktigt att kommunicera med sin häst vid arbete och inne på banan är ju inget undantag. Till och med när jag tävlade dressyr så satt jag och viskade uppmuntrande till mina ponnyer.

Låt hästen veta när den har vart duktig och hjälp den att tagga till/lugna ner sig ! :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0