Dagens + Gårdagens ridning - Sunnie

Jag har det senaste tyckt att Sunnie känns jättefin att rida i skritt och trav men att hon i galoppen blir tung och känns stor och långsam.
 
Igår red jag henne på grusvägen och hade samma upplägg som när jag fick den där wowkänslan innan jag bröt handen. Lite skänkelvikning i skritten, värma i trav och sen tänka svag öppna i galoppen. Denna gången tänkte jag ännu lite mer öppna i en lite större galopp plus att jag ställde henne åt höger och vänster i båda galopperna (dock inte samtidigt som jag red öppnan). 
Det var jobbigt för henne och hon var bitvis lite tjaffsig i galoppen men som en dröm att sitta på när jag travade av henne. Lätt i handen och med en härlig trav i uppförsbacke.
 
Idag kändes Sunnie väldigt mjuk och genomriden redan från början. Hon fick inte komma ut i hagen innan vi red och så red vi i skogen så hon var dessutom extra pigg och framåt. Jag hade alldeles lagom med häst i handen och trots att hon blev lite springig emellanåt så blev hon aldrig stark. Förutom att hon drar nytta av att jag inte är lika smidig och snabb med halvhalterna i höger hand, haha !
Galoppen var underbar att jobba med idag, taktfast, luftig och lättpåverkad. En halvhalt och spända magmuskler så samlade hon sig mer, ett lätt tryck med skänkeln och lite lättare sits så ökade hon mer. Det är så lätt ridning jag vill använda mig av ! Jag själv har redan börjat få lättare att sitta i hennes nya, luftiga galopp. Traven däremot, kräver mycket mer träning (och bra stövlar med mycket stöd och sadelfett, haha !).
 
 
Det börjar visa sig mer och mer att Sunnie blir äldre. Förut var hon en sån häst som vilade sig i form, hon var alltid finast dagen efter vila. Numera så behöver hon ett mjukgörande ridpass i ryggen för att bli sådär spänstig och helt genomriden. Och det är ingen konstigt med det, det är bara jag som är bortskämd.
Imorgon rider vi i skogen igen men med mindre krav och med målet att bara busa och ha roligt. Hon har gått fantastiskt fint i tre dagar nu (med en dag vila emellan) så hon förtjänar att få busa lite :)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0