Förklaring av handbrottet

Nu ska jag förklara det komiska missödet som hände igår lite mer detaljerat:
 
Vi kom fram till tävlingen och gick banan. Tessie lastades ur och var lugn men taggad. Det fanns ingen pall och Tompa var inte där och kunde kasta upp mig så jag ställde Tessie intill transportlämmen och skulle hoppa upp därifrån. Tessie brukar alltid börja gå när man sätter foten i stigbygeln, så även igår fast bakåt. Det är inget konstigt och jag är van vid det men igår tappade jag balansen på väg upp, fastnade med handen mellan bakvalvet och benet och fick då ett vridmoment med handen fast. Detta är alltså vad jag tror hände, allt gick ju så himla snabbt och jag har inte alltid koll på armar och ben, haha !
 
Det small till högt och gjorde fruktansvärt ont men jag fick i andra foten i stigbygeln och skrittade iväg. Jag brukar oftast inte gråta när jag får ont men nu rann tårarna under hela tiden jag skrittade fram. Men jag tänkte att det säkert var mjukdelarna i ringfingret som var skadade, det har jag gjort samma med lillfingret tidigare, så jag kortade tyglarna och började rida. 
Jag märkte snabbt att jag inte kunde ha tyglarna mellan ringfingret och lillfingret som vanligt så tygeln fick ligga på utsidan av lillfingret istället. Jag började trava men när jag behövde ta en halvhalt eller när Tessie snubblade till så det ryckte i tygeln så var jag tvungen att öppna handen och släppa stödet, och det blir ju ingen bra ridning för en häst som behöver mycket stöttning. Så jag red fram till My och sa halvt gråtandes av smärta att det inte funkar och så var det bara att sitta av och åka hem.
 
Det är lika bra att åka in till akuten med en gång så vi slipper spendera hela söndagen där ifall värken inte går över tänkte jag, så vi åkte till Alingsås och till en början gick det ganska snabbt. Läkaren klämde och kände och konstaterade att det inte var några nerver som var skadade. Vi blev då skickade till röntgen och fick sen sitta ner och vänta. Från och med nu tog allt lång tid och vi fick vänta mycket men som tur var så gick EM i fälttävlan på TV så jag var ändå ganska nöjd, hehe. Jag hade fått smärtstillande så att smärtan inte kändes så länge jag satt still med handen.
Tillslut sa läkaren att jag hade ett spiralbrott i fjärde metakarpalbenet i handen och skulle gipsas. Gipset ska sitta i tre veckor, återbesök efter en vecka för att röntga och se att det läker rätt, och jag är sjukskriven i fyra veckor.
Oh joy, jag som precis har börjat vänja mig vid det höga tempot och trycket med hästar kombinerat med jobbet, jag kommer ju klättra på väggarna efter två dagar ! Dessutom går alla hästar väldigt bra just nu och jag själv var precis på väg att kunna spänna in skärpet ett hål till på byxorna. Så är jag så klantig och drar på mig en skada. Är det inte hästarna som är skadade så är det jag, suck..
 
Men men, jag tänker inte vara helt sängliggandes under sjukskrivningen. Handen ska få vila några dagar, sen ska jag börja rida Sunnie igen. Tessie, som är lite hoppigare och tittigare än Sunnie, kan jag börja rida i padocken vecka två och då tänkte jag även börja hänga på Denver. Så länge allt känns bra för handen, det vore ju dumt om läkningsprocessen drar ut på tiden. 
 
Så så ligger det till ! Jag är en fruktansvärt klantig människa som först nu, efter 20 år med hästar, har fått mitt första benbrott. Är inte det ganska imponerande ändå ? 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0