Nytt framridningsupplägg

Nu när jag och Sunnie ska starta våran första dressyrtävling så får vi börja prova oss fram med vilken typ av framridning som passar oss. 
 
I hoppningen så hade jag hittat ett system som funkade riktigt bra för oss. En kort framridning med lite skänkelvikningar och tempoväxlingar för att väcka henne. På framhoppningen tog vi två språng på lilla och ca två språng vardera på oxer och räcke, det första språnget lite lägre och det andra på tävlingshöjden. Helst så skulle vi ligga så bra i tid att vi kunde gå direkt från framhoppningen in på banan.
Med detta upplägget så var hon lagom pigg och energisk när vi kom in på banan.
 
Nu i dressyren så får vi experimentera lite. Hur länge behöver jag rida fram för att hon ska vara avslappnad men inte trött ? Och orkar hon andra klassen om jag gör på det sättet ?
Till första klassen tänkte jag skritta fram henne ganska länge så hon får slappna av ordentligt och hinna se tävlingsplatsen. Sen vill jag ha en ganska lång framridning, hellre att hon är lite åt det tröttare hållet såhär första gången än att hon är så pigg att hon exploderar för minsta lilla. 20-30 minuter kanske ? Känner jag att det blir för lång tid så får vi helt enkelt skritta ett tag innan start.
Till andra klassen tar jag ut henne lite senare eftersom hon redan har vart igång tidigare. Då har hon sett tävlingsplatsen och vet vad som förväntas av henne och behöver då bara värma upp musklerna igen. 
 
Det känns som ett upplägg som kan passa oss och vi ger det ett försök. Annars är det bara att ändra om till nästa tävling !
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0